Denna växellådan hadde jag i mitt gamla projekt men det är en så bra grej så den måste visas. Jag hadde den i min Cheva men principen är lika  för vilken bil du vill ha, kan skilja lite på utväxlingar men det är skitsaker i detta fall 

 

 

TH 700 R4, JAVISST MEN VARFÖR ??

Anledningen till att skaffa en sån här växellåda var att få ned soppaförbrukningen för 2 liter milen är för mycket. Efter en tids funderande och letande bland hela Svedalas uppbrända lådor men enligt ägarna helt perfekta lådor till svinpriser ger man nästan upp. Larsens USA-bildelar är ett ställe i ödemarkerna 2 mil norr om Karlskrona, han hadde en låda , 700R4 -90 årsmodell, för 4000 spänn och du funkar den inte så löser vi nog det sa den sympatiske  mannen. Det är viktigt att skaffa en låda mellan 88 - 93för dessa var de starkaste. Efter 93 är dom helt el-styrda.  Är du osäker så ta bort turbinen för på axlen som går  in i lådan finns ett nummer som slutar med 732 om det är en 88 -93 låda.  En sån här låda har många fördelar jämfört med en 350 låda.

Ettans växel i en TH-700R4 har en utväxling på 3.06:1. Det är 21 % lägre etta än en TH-350 (2.52:1) och 23% lägre än TH-400 (2.48:1). Bilen det handlar om har en bakaxelutväxling på 3.08:1. Ta 350-lådans etta  2,52 gånger bakaxelns 3,08 så har du ett "launch" värde på 7.76. Med 400-lådan får du ett värde på 7.64. 700-lådans värde blir 9.42. Bilen får 1.66 lägre utväxling än 350-lådan och 1.78 lägre än 400 - lådan. Det behövs en bakaxelutväxling på 3,73:1 för att nå samma axvänliga utväxling på 350 och 400 låda
   (9.40 och 9.25). Tyvärr med 26 tums hjul så kommer det att varva ca 2900 varv/min i 100 blås. Då får man inga sittskador av en tjock bögslunga!!!
 
Installera en 700-låda med samma utväxling
bak och launchvärdet är som en 350 eller 400-låda med 3.73 i bakaxlen, och du kan ha kul med turbofönar och grillchips-bögar vid rödlysena, men när 700-lådan lägger i 4:an så får du en ratio på 2.16:1. Med 26 tums hjul ,3.08:1 där bak, 700-lådans 4:a på 0.70:1 så varvar rovan bara 1670 varv i 100 blås. Det blir stålar över till bira!!!!!! 
Så här gjorde jag om det är rätt eller fel får du avgöra men det kanske är till hjälp om du tänker göra samma ingrepp själv. Fråga gärna!!!!!

På min bil fick jag korta kardanen 78mm. Lite bökigt men har du en kompis som har tillgång till en svarv så löser han det. Var noga med medbringarnas linje annars knorrar hela bilen. Eventuell ballansering kan bli nödvändig. Yoken är samma på 350 lådan. Kortningen gör man vid bakre medbringaren.

 

Bulta fast tvärbalken i det nya växellådsfästet så får du fram det nya läget och borra nya hål i ramen. Varför ska allt vara så svårt.

Throtel Valve Cabel, ja så heter den viktigaste delen av alltihopa. Justera denna fel så kan du köra till skroten och köpa en låda till, om den håller dit. Denna wire har en slaglängd på 37 mm och från 0 - 37 mm MÅSTE stämma med 0 gas till full gas! Krångligt, kanske men är man noggrann så går det bra. Avståndet från spjällaxelns centrum SKA vara 28,2 mm +- 0,4 mm till centrum TV-kablens fäste på förgasaren. Gör du så här så blir slaglängden 37 mm. Vid besvär lugnar du dig med några pilsner!!
Avståndet till TV-kablens monteringsfäste  fäste ska vara 125 mm från spjällaxelns centrum. Justering av TV-kableln gör du genom att trycka in spärren på sidan av kabelfästet och dra kabeln bakåt så långt det går, sedan ger du full gas för hand och wiren följer med till rätt läge av sig själv. Du hör hur det snäpper i justeringen vid spärren. Det är noga att wiren är helt utdragen vid full gas och ingen dögång vid 0 gas annars funkar inte kickdown eller uppväxling och oljan kan börja koka, tjatig kanske men var noga med detta annars har du "sketet i de blå skåpet", "trampat i tomatlådan", med andra ord fördärvat en th700 låda!

Det sista jag gjorde var att kuckla lite med det elektriska. Vid 1:a pilen sitter solenoiden till lockuppen och vid 2:a pilen sitter en tryckkontakt till den samma. När 4:an läggs in så sluter tryckkontakten och solenoiden jordas och lockuppen kopplas in. Första bilden visar hur det såg ut och den andra bilden hur det blev när jag var klar med avbitar`n. Den svarta sladden från solenoiden kopplas på tryckkontakten så den jordas när fyran läggs i. Den bruna går ur lådan i kontacktdonet på lådans vänstra sida. Nu kommer lådan bara att ha luckuppfunktion på 4:ans växel. 

Utanför lådan bör man minst ha en sån här anordning som kopplar ur LU vid inbromsning. Tvärnitar du så stannar  motorn för du har metallisk kontakt från motorn till utgående axel med LU inkopplad men ingen frikoppling. Detta blir ett problem när den stora älgaskallen blottar sig på vägen, tvärnit och se där MOTORN DOG. Med detta kit så klarar du dej. 1-4 växel är hudrauliska så ett vist slir förekommer så där dör icke rovan, men älgaskallen är lika stor för det! Ett inkopplingssystem av någe slag ska åxå tillverkas......
En sak till du kan få massera kardantunneln lite på höger sida för servons skull, men Chevellen hadde 350 låda innan så golvet har fått en omgång tidigare. 

Några mil har jag  hunnit med och accet är däckröksbedårande gott och när TV-kablen justerades in perfekt så funkar kickdownen bra. Crusa med lockuppen i var det som felade, den bara ruppar fram på tomgång i 100 blås det känns så i alla fall. Ett problem är att LU smyger i vid ca. 50 km/t om du startar normalt, jag vet vad det beror på och det ska fixas i vinter. Ett TransGo shiftkit ska skruvas dit för det eliminerar gubbaväxlingar och livslängden ska förhoppningsvis öka.

Ett par länkar. Här finns mycket att läsa.

Bowtie Overdrives
TV madeez

20060201

SAKER OCH TING KAN SÄKERT BLI BÄTTRE!!!

Ett 3-hundratal kusar har rusat igenom lådan dagligen denna sommar och den håller ännu!!! Vid en lättare översyn när ett nytt LU-elsystem kucklades dit så var oljan lika röd som när bonnafan slaktade grisen när jag var en liten parvel, den enda skillnaden är att man inte kan steka blodplättar på Dextron III! Magneten på botten i sumpen hadde en hinna av lamell, den är faktiskt magnetisk och det är inte något att bry sig om men om det ligger strimlor av metall eller aluminium då kan du skruva på sumpen och ha lådan som bojsänke!!!!
Jag har burnat med låsta framhjul och släppt bilfan sakta framåt, mycket effektfullt men hela bilen knorrar och kränger men lådan klarade sig fint. Full gas på nylagd asfalt trodde jag skulle bli lådans bleka död men 2:an hoppade i vid 75-80 och 3:an hoppade i vid 125-130 tror jag , det enda som blev kvar var två metmaskar och ett moln av gummirök. Det är märkligt att så kallade specialister säger att det är en skör peppakakslåda men som ändå kan ta hand om hundratals vilda kusar utan att knorra......men tur att dom finns, hästarna förståss!!!
Ett kopplings schema så du kan bygga ditt eget Painless Wiring system för några hundringar har du här nedan.
Och du felkopplingar och andra fel ansvarar inte redaktionen för!

Så här ska det nog se ut, tryckbrytaren är GM originaldel nr. 8643710, vaccumbrytaren åxå nr. 14014519 finns att köpa hos Klintberg och Way. Vaccumbrytaren är en lågvaccumbrytare, den behöver 7 pounds vaccum eller mer för att låsa LU och 3 pounds vaccum eller mindre för att låsa upp LU:n. Ett fel: Jord ska gå till 86 och bromsljuset till 85 på reläet!  Denna modell är för solenoid med två kablar, har du en solenoid med en kabel där jord är i solenoidens chassi istället för i tryckbrytaren så ser det ut som schemat här nedan och den tryckbrytaren har nr. 8627332.

Så fin blev kabelhärvan med strömbrytare, kontrollampa, torpedgenomföring, relä som sitter vid tutreläet i motorrummet. Vaccumbryaren ska skruvas fast på insuget bakom förgasaren så blir det en så kort slang som möjligt till insuget och längst ut i änden sitter kopplingen till lådan. Fan, man tror att det är original för satan!!
Lite mera att läsa

http://chevyhiperformance.com/techarticles/0509ch_gen2/

 

ETT HAVERI

Min 700-låda började bete sig konstigt i slutet av sommaren för den hadde ingen 2:a. Jag utförde många plågsamma gasenibottenkanskelådanfixarsigsjälvförsök men det hjälpte inte. Det var lika bra att vänja sig vid tanken på att här flyger 15 lakan ned i den unkna 700-lådans sump. Jag tog kontakt med dr. Tuborg Guld och repade nytt mod, ringde upp en allvetare inom branschen och han sa att det är säkert bandet som låser planetväxeln till 2:an som tagit slut. Det sitter innanför pumpen och är lätt att byta. Är inte oljan för smutsig så kan det gå bra annars så kostar en helrenovering 15000 kr! Det var ett kul att höra , byta band eller helrenovera? Oljan i lådan visade sig inte vara smutsig eller illaluktande så varför inte prov att byta bandhelvetet, skiter det sig så finns det ett annat alternativ, lådan är ändå kaputt. Bandet kostade 23$,  en packningsats och lite annat smått och gott för ca 80 $ är inte dyrt men jag var tvungen att köpa några specialverktyg för 119 $. Prylarna hittade jag hos Transmision Center i Texas. Dom har 700-lådor i tre olika modeller , standard, 450 kus, 600 kus. Den för 450 kus kostar ca. 1350 $ på Summit. 9000 spänn för en ny fetlåda eller 15000 för en renoverad här hemma, det valet blir enkelt om det behövs.

Här är det förbannade bandet som är slut. Man ser att det är nästan nere på järnet i bortre kanten , i grevens tid som han sa.

Här har det nya bandet hittat sin plats för en kommande svettig tillvaro. Lite pilligt men det gick bra till slut.

Jag bytte ut 4 st. tätningsringar på ingående axeln och för att montera pumpen senare så måste man "resizing" tätningarna. Gör man inte detta så går tätningarna sönder när man monterar pumpen. Den svarta plasthylsan är ett specialverktyg som jag köpte endast för denna procedur. Pinnarna som sticker upp i ytterkanterna är två styrpinnar så pumpen hamnar i rätt läge när man sätter dit den. Det är 2 st. M8- bult som jag sågat av skallen på.

Denna mojäng är servot som låser bandet när det ska växla. Det sitter 3 tjocka och 3 tunna brickor inne i servot så man kan justera låsningen av bandet. När jag bytte servot för några år sen så hadde jag alla brickor i servot och det är nog anledningen till att bandet tog slut, det har nog slirat lite för mycket vid växling. Nu har jag bara en bricka i servot och bandet ligger lagom löst på trumman och kan man vrida utgående axel för hand fram och tillbaka så då ska det vara ok  
Lådan funkde perfekt när jag tog en nervös provtur och den plågas numera lika jävligt som innan raset och det har gått bra hittills

Jag kunde inte mycket om detta innan men jag frågade och läste mycket på internet. Ta det som ett gott råd!

Här kan du se hur den funkar, kolla hur det ryker om svålarna när 2:an hoppar in...  Linneryd Speedway