Bromsarna på en Oldsen är inte något att skryta med , trummor runt om och ingen servo. Ett par vingliga tvärnitar har fått mig att inse att något måste göras. Jag fick en servo med pedalställ och huvudcylinder av en kompis, den satt förresten på Olds -86 för här gäller endast märkesprylar. Det fina med den bromsservon är att den är delad mellan servon och pedalstället så det är "bara" att tillverka en plåt som styvar upp torpedenplåten där man monterar bromsen. På Oldsen fick jag ta bort ett ventilationssystem för friskluft och bakom denna fanns det gott om plats att hitta ett bra läge för pedal och servo. Pedalens vinkel fick jag modifiera lite och från huvudcylinder drog jag en ny bromsledning till bakaxeln och en ny till förgreningen på framaxelbalken för den nya huvudcylindern har två kretsar och det är åxå en bra grej. Den gamla huvudcyllen satt under golvet och hadde stående pedal med en märklig bromskontakt men vissa lyxigare Oldsar hadde servobroms med bromskontakten under instrumentbrädan så tio cm från den nya bromskontakten under instrumentpanelen hänger orginalkablaget, bara att koppla på!
Så här ser huvudcyl, bromsservo och pedalställ ut. Den delas mellan servo och pedalställ vid monteringen.
Här är plåten som tillverkades Den passade skitbra i ett hål där ventilationen har suttit
I detta hål som ventilationen satt kommer nu bromservon a att sitta. Pedalen kommer att hänga 5 mm från rattstången.
Så här bra blev det, ser nästan ut som original. Fästet till servon täckte bara halva hålet där ventilationen satt, som tur va hadde jag en rostfri plåt liggande så jag gjorde en plåt till resterande hål. Högglanspolerad va den ja... nice!!
Det blev en jävla skillnad med denna bromsservo men det är ändå för lite bromsyta på beläggen så framhjulen vill gärna låsa sig istället för att avleda värme. Den ovana chauffören får alla passagerare i framsätet när det kör ihop sig för servon funkar bra. En lösning som är bra finns hos Scarebird brakes i Staterna och det är ett skivbroms kit till Oldsen och många andra gamla bilar och jag har köpt ett komplett paket med fäste, lagerbussningar och hjulbultar hos dom. Det gick på 165 dollar + frakt (1450) spänn. Dessa grejor använder ok, skivor och lager från vanliga moderna bilar och till Oldsen var det 11 tums skivor från Cheva 1500 Pick up och Van mellan 1996-1999, bromsok från Cadillac de Ville 1971-1976. Lagerna köpte jag på Swerull för en billig peng för jag tog reda på vilka lagernummer det skulle vara och lager är billigare att köpa på detta vis för man slipper en hel lager sats till ett dyrare pris hos bilreservdelsfirman. Skivor och bromsok köpte jag beg. till ett mycket lägre pris än vad nya prylar skulle gå på och alla delar var i mycket gott skick. Bromsskivorna fick jag med både utvändiga och invändiga lager och döm om min förvåning när det yttre lagret var av samma typ som skulle användas. Packboxen bakom det bakre lagret passade åxå som ... i hansken
Bort med dom gamla prylarna trummor bromssköld och hela fan. Det är sfäriska kullager i trummorna men skivorna har koniska rullager och det är bättre.
Här är alla grejor som ska skruvas fast på bilen, okfäste, lager bussningar till lagerna, hjulbultar, bromskivor, bromsoken vete fan var dom är, kanske på ölhyllan? Bild nr 2 visar vad som behövs i nya delar för konverteringen på ett hjul
Så här ser det nya fästet för bromsoket ut med oket provmonterat.
Här har jag skruvat fast fästet på styrspindeln i hålen som bromsskölden var fastskruvad i. Bromsslangen passade i bromsoket och längden är lagom åxå.
Bromsskivorna har en sådan här kuggkrans på baksidan av navet som är till ABS:en på nyare bilar. Den slog jag bort med en dorn genom hjulbultshålet när jag bytte hjulbultarna, skivorna hadde metrisk gänga och mina Bullit Lug Nuts är i tum. Scarebird skickade med nya hjullbultar i tum.
Bussningarna för lagerna och skivan passar perfekt och centrumkåpan från trummorna passar åxå perfekt, min centrumbullit är det bara att skruva på
Bromsoket på plats bromsslangen ska skruvas fast och en är det bara att prova om det är någon skillnad.
Vilken jävla superbroms det blev man bara lägger foten på pedalen och bilen suger fast på vägen. Jag har inte hunnit testa om jag behöver någon reduceringsventil till bakbromsen men det löser sig nog.