En annan bakaxel med lite bensin vänlig utväxling ligger högt på önskelistan för den som sitter på Oldsen är orginalet från -56 och den är odiffad och 3.23 i utv. Det går åt onödigt mycket soppa och det blir alldeles för många enhjulsburnouter. Jag hittade en diffad GM med 8,5 tums krondrev med en utväxling på 2.73 hos Larsen i Blekingeskogarna för endast 3000 spänn.

Här slipas rosten bort och alla fästen utom övre länkarmsfäste skär jag bort för jag har K-link på Oldsen. Axeln skulle vara från en Monte Carlo -75 men när jag köpte nya bromsdelar så var det 11-tums trummor så den kommer från en Herrgårdsvagn enligt Norrlands Custom. Lite bättre bromsar på köpet! Den är 1565 mm bred mot den gamla på 1525 mm men det visade sig få plats med 1 cm tillgodo var sida. Bultcirklen till fälgarna är 4 3/4 tum mot 5 på Oldsaxeln, ny bultcirkel eller nya fälgar får se hur jag gör.

Nya fästen till undre länkararna tillverkasdes av 5mm. plåt (tack Per). Bilen pallades upp vågrätt och två 4-kantsrör fästes lodrätt mot baksidan på den gamla axeln så jag vet placeringen till den nya axeln. Pinionvinklen ligger runt 2-3 grader tror jag och sedan punktades axeln fast. Distansen för åkhöjden är en hederlig 2 tum 4

Det gammla stagets läge är inte mer än ca. 10 mm fel i sidled och det var ganska enkelt att ändra ramfästet. På bakaxelfästet tillverkade jag en "gaffel" med en ställbar bult och i bra å ha lådan låg det ett par Energy Suspension-bussningar som passade som ... i handsken, kommer från min gamla Chevelle -65a.

Jag fick massera golvet lite med hammaren så övre bärarmarna inte tog i golvet. Bakaxeln tar i ramen utan problem och 3-4 cm sänkning till är möjligt om jag vill göra ett urtag i ramen. Det går att köra bilen i lägsta läget om jag vill, en rökare i de läget får man nog gåskuk av!

Målad och med nya bussningar och bromdelarna ligger på arbetsbänken och väntar på montering så hissas bakaxeln på plats. Bultcirklen har jag borrat om till 5 tum diam. så mina fälgar passar.

Det blev skitbra när jag var färdig och det enda problemet var handbromsvajern som ligger lite för nära insidan av bakhjulet men jag tror det ska klara sig. Diffen funkar perfekt och lämnar numera 2 metmaskar efter sig. Full gas på torr asfalt är alltid en frän upplevelse he he he he...