AIRRIDE PÅ BAKAXEL

Efter en sommar med airride systemet så måste jag göra några förbättringar. Det största problemet var att bygga på bladfjäder som jag inte tycker funkar så bra. Jag kunde inte utnyttja bälgens kapacitet för det behövdes bara 20 psi  i åkhöjd och det är för lågt tryck, man ska ligga mellan 30 - 120 psi. Det gick inte att andvända systemets automatik för det funkar inte under 30 psi av säkerhetsskäl. 30 psi och uppåt så blev det högt i skitan som på 80-talet , tanken var ju på andra hållet. Nu blir det en K-link dvs. undre länkarmar är parallella i åkriktningen och dom övre vinklar 45 grader från bakaxelcentrum och ut mot ramen någonstans. Fördelen med denna lösning är att man slipper ett pannardstag som är ett måste när man kör med fyrlink, dvs. två parallella längsgående stag uppe och nere, för att få stabilitet i sidled. Det blir ett stag mindre att dona med för de övre stagen som som vinklar 45 grader tar hand om sidledsstabiliteten.  Svårt kanske... det är skitsvårt tills man tar reda på hur saker och ting funkar. Några kvällar på webben lite pilsner lyssna lite på likasinnade nördar så tycker jag att det börjar fixa sig! 

De undre bärarmarna tillverkades i 50x50x4 mm fyrkants rör och bussningarna som är 51x63 mm köpte jag på Air ride assited i Canada för 10 $ styck. Det är en hylsa med polyuretan lagring och ett rör som distans när du drar åt den... skitbra grejor. Eftersom hylsan är 51 mm och röret 50 mm så slitsade jag upp röret i ändarna och smalnade av dom lite för att få plats med en svets och sen ser det riktigt pro ut. Anledningen till att jag tog ett så grovt rör är att bälgen kommer att fästas senare på den.

Det är inte utan att man blir lite nöjd av sådana här fina jobb. Två st. tillverkas och lite svets å slipning till så ska jag måla dom. Till höger längst ner ser man den fina bussningen nyuppackad ur lådan som kom från Canada samma dag. 

De övre bärarmarna tillverkades i 33,7 x 27,7 mm vattenlednings och som justering i längdled svarvades en hylsa på 50 mm som var gängad med M20X1,5 med passande bult med låsmutter. Det är vettigt att göra så här för nu kan jag justera vinkeln på pinjongen om jag vill. Fiskmunnarna i ändarna på rören gjorde jag med en hålsåg som var 50 mm i diam., det går skitbra.

Dom här blev lika fina som de undre bärarmarna med skillnaden att jag svetsade klart dom här med en gång. Lite puts så kan man sätta igång och måla. Kolla justeringen med låsmutter... fin som fan. Jag måste tacka Per för hans gamla kasserad prylar som jag fick användning för! Den gängade hylsan knackade jag in i röret och sedan svetsade jag igen hålen som syns på röret på bilden uppe till vänster. Bulten svetsades fast i den en hylsa med sin lagring som skruvades på plats med låsmuttern i den gängade hylsan. Den andra änden har bara en hylsa med lagring.
Nere till höger ser du hur det ser ut i garaget en vanlig kulen november dag

Nu börjar en jävla massa mätande och trixande för att få till alla länkarmsfäste på rätt plats ,man vill ju att bilen ska gå rakt på vägen! Detta tar en massa tid men är ett måste och nerverna får spelet ibland och måste kylas av med t.ex. bira titt som tätt... snart tillbaka

Som sagt  krävdes en massa tid och öl för att mäta in fästena till k-linken men till slut så tror jag det har löst sig. Ett stort problem var innan jag märkte det att bakaxelklumpen inte sitter i centrum på bakaxeln som jag räknade med utan den var 30 mm förskjuten åt höger framifrån sett. Fästena till stagen tillverkades lika och jag blev totalt k-linkad i pallet när höger länkarn inte räcker fram, men med en massa mätande så kom jag på det och det ser ut som jag bara kastat dit ett fäste var sida om klumpen men jag kan visa upp ett helt a4 ark om varför... jag mins en gång när jag talade om att bingolotto, besserwisser, bonde söker fru var det bästa, jag får försöka stå ut? 

Här under så ser ni länkarms fästena i nämnd ordning bilden uppe till vänster: övre främre som fick förstärkas med ett järn 95x130x5 och detta gjordes där x-ramen möter de längsgående ramskenorna = strong!!,  bilden uppe till höger : nedre främre ,detta fäste sitter där bladfjäderfästet satt och är anpassat efter det samma, bilden nederst till höger: övre bakre och bilden nederst till vänster är nedre bak

Den verkar bli lite lägre än innan och däcket tar nästan i hjulhuset och mina lake pipes sliter väl mer på asfalten än dubbdäcken på min gamla trotjänare... vi får se!!

 

Här har jag äntligen fått bälgarna på plats, första bilden visar ett tänkt "ride higth" och till höger är dom så låga det går. Jag hadde kunnat sänka bilen 1cm till men den centimetern drar på sig en förhöjd kardantunnel, uttag för de övre bärarmarna i golvet och ett uttag i en balk ovanför bakaxeln, den centimetern ger jag fan i. Nu ska allt som går att skruva loss ut på garagegolvet för helsvetsning, slipning och äntligen målas. På undersidan kommer alla fästen att helsvetsas och målas tillsammans med hela ramen och underredet få lite svart boddyplast på sig för den är helt plåtren, den kanske håller lite längre och det ser lite finare ut.

De nytillverkade bärarmarna ser ut att trillat ned i krombadet eller... så blir det när idioten sitter en kväll och slipar på några järnbitar, dom är ju så fina att de inte behöver målas. Till höger ser man den nya bälgen den har 9,7 tums slaglängd och total längd är 12,5 tum idealhöjd är mellan 6 - 9 tum och min tänkta åkhöjd är 8 tum (20 cm ). Dessa prylar skulle lika väl stå inne bland tomtar och andra prydnadssaker men dom vill ut och hålla fast min bakaxel istället. 

Bakaxeln är äntligen färdig för att skruvas på sin plats efter mycket pillande och svetsande, håll med om att den ser jävligt frän ut.

Här några detaljer som man kan titta på samtidigt som man tar en pilsner som belöning för ett fint jobb! Man kan åxå se att bälgen sitter mycket lägre på detta sätt och 4-linken kommer göra bilen smidigare att höja och sänka individuellt. En första koll så hadde jag 40 psi i åkhöjd och då är bälgen 20 cm hög, precis som jag räknat med. Jag kan åxå göra burnouter med denna upphängning för den är betydligt stadigare än bladfjädrarna jag hadde innan, en fet rova är nu möjligt. (jag vill minnas att Olds har gjort 455:or) En test på riktigt kommer snart.

OMBYGGNAD AV BÄLJFÄSTE

När bälgen äntligen var färdig och satt på sin plats och blev belastade av bilens tyngd så la sig bärarmen på snedden på grund av att bälgen inte sitter på centrum av densamma. Mina fina bussningar från Canada såg jävligt vridna ut och skulle säkert ta slut ganska snabbt. Ett fåfängt försök att borra nya hål i kanten av bärarmen gjorde ingen skillnad (bilden till vänster). Jag fick sätta centrum av bälgen på centrum av bärarmen och då blev det bra (bilden till höger). Det fanns gott om plats i ramen på bilen och fästet där blev stadigare för centrum hamnade mitt i ramen.

Jag fick borra två hål på undersidan av bärarmen för att kunna skruva fast bälgen. Så enkelt var det och nu ser det bra ut när bärarmarna sitter på plats. Jag har tagit bort genomslagsgummit på ramen ovanför bakaxeln så nu är det lååååågt! Den är faktiskt körbar i detta läge utan att något tar i där under

AIRRIDE PÅ FRAMAXEL

 Där fram fick jag ta bort fjäder, stötdämpare och plattan som fjädern vilar på. Jag tillverkade en ny botten platta till bälgen som skruvades på ovansidan av den undre bärarmen. En distans till övre bäljfästet mättes in så bälgen inte bottnar ut och heller inte för kort så det går åt för mycket "bälg" innan den börjar lyfta. Bälgen får inte vara mindre än 72mm men 80 mm är med god riskmån, detta med bärarmen i bottenläge.

 Efter en sommar anade jag att distansen jag har kört med var för kort och det visade sig genom att jag hadde ett onödigt högt tryck i bälgarna och tappade massor av komfort. Ett mellanlägg på 28 mm lades dit och trycket kunde sänkas med 15 psi och komforten blev mycket bättre. En annan sak som visade sig ha en stor betydelse var det undre bälgfästes placering i sidled för det har åxå betydelse på bälgtrycket och jag hadde inte fått samma mått på bälgarn i sidled och belastningen blir olika och bilen hänger lite på sned när man har samma bälgtryck på bägge bälgarna för man antar att bilen ska stå rakt när displayen visar samma tryck både fram bak. Detta ska fixas med ett längsgående hål i bälgfästet så jag kan justera in rätt läge på bälgafan... puh...

 


Som vanligt ser allting skitenkelt ut, det är det bara skruva bort det gamla, dit med det nya men fan vad jobb innan man får det som man vill. Jag svetsade på ett 30mm plst. på högkant på det övre bälgfästet istället för en 28mm golvplanka som satt som mellanlägg under bälgen och det funkar bra men det är känsligt att justera bälgen i sidled för ett par mm gör flera psi i tryck i skillnad men nu har jag bara 3 psi som skiljer i tryck på på bälgarna ,man märker inte det när man kör. Komforten är åxå bättre nu med lägre tryck.

Det är en fröjd att plocka ihop grejorna när dom är rena och lackade, kolla skithögen till höger fy fan mitt garage behöver saneras för dom delarna på bilden är bara en bråkdel av allt skitigt elände som fanns i framvagnen. Med pilsnern i ena handen och tvättborsten i den andra så blev jag konstigt nog klar med detta fanstyg till slut. Resultatet blev som nytt och en fröjd att skruva ihop och sedan sitta och glo på. På bilden till höger ser man hur plattan som bälgen vilar på är fastskruvad på den undre bärarmen 

Här syn hur jag fick skära bort en hel del plåt ur ramen där fjädern satt. Det är noga så inte bälgen skavs sönder.  Stötdämparen är från Volvo 740 och flyttades till utsidan av ramen och bakom bärarmen. Det undre fästet gjordes i bärarmen och det övre nytillverkades. Jag har kört mycket med bilen efter ombyggnaden av airriden och nu funkar den jävligt fint t.o.m. frun i huset är lyrisk och sonen jublar. En besiktnig lurar bortom hörnet och är det någon som har lite erfarenhet av dessa nitiska muntergökar så är jag intresserad av era erfarenheter på min mejl  Föresten nu kan man burna utan att vara livrädd att axlasatan ska vridas ur sitt läge. Man glömmer vedermödor fort ibland 

På den vänstra bilden ser man tank, kompressor, luftblocken och styrenheten (ECU) som är kopplad till manöverdosan med en nätverkssladd.  Med den kan jag styra upp och ned individuellt på alla hjulen, programmera åkhöjd och lite annat. Tömmer jag bälgarna eller på nått annat sätt kuklar med trycket så ställer den sig automatisk i åkhöjd (ridehight) när jag nästa gång vrider på tändningen eller trycker på ridehightknappen, den i mitten av dom tre diagonalt placerade nere till höger, den är ful att titta men ett måste.

 

Jag har funderat på att ta bort genomslagsgummit och konsolen den landar på för då sänker jag framänden med 2,5 cm. Konsollen satt fast med 4 nitar som jag borrade ur och klipte till med den stora hammaren och järnbiten for iväg åt helvete. Stötdämparen fick jag åxå ta bort för den var i detta läge i botten.

Nu landar undre bärarm mot ramens undersida. Jag fick kapa av distanshylsan som sitter över bälgen 8 mm så bilen inte ligger stumt på bälgen utan istället vilar bärarmen på bilens ram. Stötdämparen ska jag flytta till framsidan och mer mot centrum av  bärarmen för slaglängden på dämparen räcker inte till som den satt innan

Här har jag flyttat stötdämparfästet framför bärarmen och samtidigt flyttas nedre fäste in närmare centrum av bärarmen för slaglängden på bärarmen är kortare här. Detta var tvunget eftersom jag sänkte bilen 2,5 cm till och då bottnade stötdämparen i det gamla fästet.

Så bra blev det bärarmen mot ramen och stötdämparen har 0,5 cm kvar till botten. Nu går inte hjulet eller något stag emot vid fullt rattuslag. På den högra sidan får jag byta bromsröret för det sågade jag av med tigersågshelvetet när fästet skulle bort från sin gamla plats. SATANS SKIT hördes eka någonstans!

Resultatet blev lååågt